Multi oameni cred ca retrogradarea este rea pentru o motocicleta. Cu toate acestea, cei care spun acest lucru, de obicei, habar nu au despre ce vorbesc sau au retrogradat gresit in tot acest timp.

Retrogradarea, daca este facuta corect, nu este rea pentru o motocicleta. Mai mult, contrar credintei populare, retrogradarea nu este o modalitate alternativa de a incetini motocicleta. Pe scurt, retrogradarea ajuta la pastrarea vitezei in timpul virajelor si, prin urmare, este folosita pentru a impiedica motocicleta sa incetineasca prea mult.

Pentru a intelege de ce downshifting-ul nu este rau pentru o motocicleta, trebuie sa intelegem cum functioneaza sistemul de transmisie al unei motociclete. Acest lucru va ajuta la eliminarea conceptiilor gresite legate de downshifting si va va ajuta sa realizati aceasta performanta in mod corespunzator, fara a va deteriora discul de ambreiaj. In plus, multi oameni folosesc termenul de downshifting in mod interschimbabil cu termenii de franare a motorului si de adaptare a turatiei. In acest articol, vom explica diferentele dintre acesti termeni si cateva dintre avantajele si dezavantajele retrogradarii motocicletei dumneavoastra.

Ce este downshifting-ul?

Simplificand, downshifting-ul pe o motocicleta este atunci cand schimbati in trepte de viteza mai mici. Cu toate acestea, mai degraba decat pentru a incetini masina, retrogradarea se face de obicei pentru a pastra viteza in viraje si, daca este facuta corect, asigura ca aveti puterea maxima pentru a accelera din nou dupa ce virati.

Prin urmare, retrogradarea este procesul de trecere a motocicletei in trepte de viteza mai mici pentru a pierde cat mai putina viteza in timpul virajelor. Dar cum functioneaza acest lucru?

Pentru a intelege cum functioneaza downshifting-ul pentru a pastra viteza, trebuie mai intai sa intelegem cum functioneaza sistemul de transmisie al unei motociclete. Vitezele mai mici, cum ar fi prima sau a doua, ofera un cuplu mai mare si, prin urmare, mai multa putere, dar o viteza maxima mai mica. In schimb, treptele de viteza mai mari, cum ar fi treapta a patra sau a cincea, ofera un cuplu mai mic, deci mai putina putere, dar o viteza maxima mai mare.

Prin urmare, motocicleta dumneavoastra poate atinge foarte repede aproximativ 50 km/h atunci cand se afla intr-o treapta inferioara, dar nu poate depasi aceasta viteza. Cu cat treapta de viteza este mai mare, cu atat vehiculul va accelera mai incet, dar viteza pe care o va mentine va fi mai mare.

Prin urmare, o motocicleta se poate deplasa cu 30 km/h atat in treapta a doua, cat si in treapta a treia. Cu toate acestea, turatia (rotatii pe minut) in treapta a doua va fi de aproximativ 4000 de rotatii, in timp ce in treapta a treia va fi de aproximativ 1500 de rotatii.

Prin urmare, retrogradarea este o modalitate de a aduce sistemul de transmisie la o turatie mai mare fara a incetini. Din acest motiv, exista un mod corect de retrogradare si un mod gresit. Pentru a efectua corect downshifting-ul, va trebui sa intelegeti rev-matching-ul.

Reducerea treptelor de viteza vs. franarea motorului

Multi oameni folosesc termenii de retrogradare si franare a motorului in mod interschimbabil. Cu toate acestea, acesti doi termeni sunt diferiti intr-un mod foarte important.

Reducerea treptelor de viteza este procesul de trecere in trepte inferioare pentru a pastra viteza in timpul virajelor. Vitezele mai mici au mai multa putere si, prin urmare, permit motocicletei sa accelereze rapid din nou dupa viraje.

Pe de alta parte, franarea motorului este procesul de dezactivare a acceleratiei pentru a incetini vehiculul fara a folosi placutele de frana.

Acesti doi termeni sunt deseori confundati unul cu celalalt, deoarece retrogradarea incorecta poate provoca franarea motorului, care este un mod nefiresc de a incetini si poate fi daunator pentru motocicleta dumneavoastra.

Ce este potrivirea turatiei?

Dupa cum am mentionat, retrogradarea este o modalitate de a schimba motocicleta intr-o treapta de viteza mai mica sau la un turatie mai mare, fara a pierde prea multa viteza. Cu toate acestea, pentru a efectua downshifting-ul corect, intr-un mod care sa nu dauneze vehiculului dumneavoastra, trebuie sa efectuati si rev-matching.

Potrivirea turatiei este procesul de crestere a turatiei cu ajutorul acceleratiei in vederea pregatirii retrogradarii motocicletei dumneavoastra. Potrivirea turatiei este modalitatea corecta de retrogradare, deoarece asigura ca turatia vehiculului dumneavoastra este suficient de mare pentru ca treapta inferioara sa preia controlul intr-o tranzitie lina. Acest lucru previne blocarea nefireasca a motorului, care provoaca sacadari.

In termeni tehnici, potrivirea turatiei este o modalitate de a potrivi viteza de rotatie a discului de ambreiaj cu viteza de rotatie a placii de presiune care este insurubata pe volan. Discul de ambreiaj se roteste odata cu transmisia, in timp ce placa de presiune se roteste odata cu motorul.

Prin urmare, prin accelerarea acceleratiei si cresterea turatiei placii de presiune in vederea pregatirii pentru retrogradare, in esenta, faceti ca turatia placii de presiune sa se potriveasca cu turatia discului de ambreiaj in treapta inferioara, permitand astfel alinierea celor doua viteze intr-o tranzitie lina.

Problemele legate de ambreiaj raman adesea nedetectate

In timp ce placutele de frana sunt asteptate sa fie inlocuite din cand in cand, nu acelasi lucru se poate spune despre discul de ambreiaj. De obicei, avariile ambreiajului raman nedetectate, facand astfel ca defectarea totala a ambreiajului sa fie o posibilitate in timpul mersului.

PRO TIP: daca cauți un magazin online cu piese motociclete, iti recomandam  unimotors.ro , un magazin online cu vechime si renume pe piața noastră ce îți oferă piese si accesorii – motociclete scutere / ATV