Promisiunea unui viitor plin de mașini zburătoare nu este o noutate. De zeci de ani, futurologii au promovat visul de a vă vedea mașina decolând și zburând deasupra unui ambuteiaj.

Așadar, cea mai interesantă parte a unui prototip recent anunțat de compania Alef Aeronautics, cu sediul în Santa Clara, California, s-ar putea să nu fie mașina în sine, despre care Alef spune că va fi capabilă să decoleze în aer pe verticală și să zboare ca un elicopter până la 110 mile cu o singură încărcare.

Este vorba de momentul ales: Compania spune că intenționează să înceapă să livreze vehiculele clienților până la sfârșitul anului 2025.

Modelul A de la Alef va costa 300.000 de dolari, iar presale sunt deschise în prezent, clienții interesați putând plăti doar un avans de 150 de dolari pentru a se înscrie pe lista de așteptare, sau 1.500 de dolari pentru un loc „prioritar” pe listă. Alef spune că firma a testat și a zburat cu prototipul său încă din 2019, iar versiunea pe care intenționează să o livreze clienților va avea, de asemenea, o autonomie de 320 de kilometri.

Directorul executiv al Alef, Jim Dukhovny, a declarat pentru CNBC Make It că mașina este destinată în principal să rămână pe șosele, călătorind în mod ideal prin aer doar pe înălțimi și distanțe scurte pentru a evita anumite obstacole. El se referă la aceste momente ca la scenarii de „hop”, „în care clientul folosește în principal vehiculul ca o mașină și „sare” peste obstacole doar atunci când este nevoie”.

Într-o declarație din octombrie, Dukhovny a făcut referire la „condițiile rutiere, vremea și infrastructura” ca fiind motive potențiale pentru a zbura pentru scurt timp.

Este un concept îndrăzneț. Dar pentru ca o mașină zburătoare să apară efectiv pe autostrăzi în curând, trebuie să se întâmple multe, spun experții.

Un drum dificil spre legalitate și producție în masă

Designul mașinii include o caroserie din fibră de carbon cu o parte superioară deschisă, asemănătoare cu o plasă, care găzduiește patru elice pe fiecare parte. Odată ce mașina decolează pe verticală, întregul vehicul se întoarce pe o parte, iar cabina cu două locuri se rotește și ea, permițând elicelor să o dirijeze ca pe o dronă zburătoare supradimensionată.

Alef spune că vehiculul este proiectat pentru a respecta legile și reglementările din domeniul auto, ceea ce îl face „legal pe șosea”. Startup-ul are chiar și sprijinul lui Tim Draper, un capitalist de risc de profil înalt care a fost unul dintre primii investitori atât la Tesla, cât și la SpaceX. Fondul V Draper Associates Fund V, care îi poartă numele, a investit 3 milioane de dolari în Alef în luna octombrie.

Mike Ramsey, analist în domeniul auto și al mobilității inteligente la Gartner, spune că planurile Alef sunt „frumoase”, dar susține că firma are „un drum greu” de parcurs.

Producția în masă este o provocare pentru orice startup auto și este adesea dificil să obții aprobări de reglementare pentru a circula legal pe drumurile publice, cu atât mai puțin pentru a zbura deasupra lor, spune Ramsey.

Ramsey remarcă faptul că Administrația Federală a Aviației a oferit îndrumări actualizate cu privire la cerințele necesare pentru ca vehiculele terestre să poată decola și zbura în mod legal în spațiul aerian public. Se pare că FAA chiar a dat undă verde unui alt concept de mașină zburătoare, Switchblade de la Samson Sky, pentru teste de zbor în luna iulie.

Dar Ramsey este ferm convins că, chiar și cu mai multă claritate din partea FAA și a altor autorități de reglementare, companiile care doresc să obțină certificarea conceptelor lor de mașini zburătoare se confruntă în continuare cu o „provocare majoră”.

„Cerințele de siguranță pe care trebuie să le aibă fiecare vehicul [rutier], modul în care poți face ca acestea să funcționeze alături de cerințele de care ai avea nevoie pentru ca un vehicul zburător să fie legal ar fi destul de substanțial”, spune Ramsey.

Alef speră să accelereze procesul de reglementare, încercând mai întâi să obțină certificarea aeriană în afara SUA, în special în Asia și Europa, spune Dukhovny: „[Acest lucru] nu numai că ne va ajuta să ne construim un record de siguranță, dar ne va permite și să adunăm suficiente date pentru a ajuta la procesul de certificare FAA în SUA.”

Dukhovny intenționează, de asemenea, ca Model A să fie certificat inițial ca vehicul cu viteză redusă (LSV), ceea ce ar însemna că mașina nu ar putea depăși aproximativ 25 de mile pe oră pe drumurile publice. Ulterior, Alef ar urma să solicite certificarea completă pentru automobile, adaugă el.

‘Ar fi o realizare incredibilă’

Modelul A nu este singurul plan îndrăzneț al lui Alef: Dukhovny și-a anunțat public și intenția de a construi o versiune mai ieftină, numită Model Z, care să se vândă la doar 35.000 de dolari până în 2030.

În octombrie, Dukhovny a declarat pentru Reuters că modelul Z propus nu va fi „mai complicat decât o Toyota Corolla” și, prin urmare, ar trebui să aibă o gamă de prețuri similară.

Dar „nu este ușor” să construiești un vehicul produs în masă – precum Corolla – cu atât mai puțin să transformi unul într-un aparat legal, spune Ramsey.

„Personal, aș fi foarte surprins dacă am avea un astfel de vehicul zburător pregătit pentru producție în următorii doi ani”, adaugă el. „Ar fi o realizare incredibilă”.

Nu toată lumea este de acord. Hugh Martin, CEO al start-up-ului de logistică a transporturilor Lacuna Technologies, a declarat anul trecut pentru CNBC că ar putea imagina mașini zburătoare disponibile în scop comercial încă din 2024.

Printre marile companii care se întrec în cursa pentru a fi primele care vor pune pe piață o mașină zburătoare se numără Fiat Chrysler și Xpeng din China. Hyundai și Uber lucrează la un concept de taxi zburător încă din 2020, iar Supernal, filiala Hyundai, a anunțat că intenționează să lanseze comercial un pod zburător până în 2028.

Dar chiar dacă mașinile sunt gata până atunci, aprobarea de reglementare ar putea fi un proces mult mai lung.

„Doar provocările de reglementare vor fi destul de substanțiale”, spune Ramsey.

 

Acest articol este republicat din CNBC.com   Citiți articolul original.